Jest to metoda stymulacyjno-korekcyjna przeznaczona dla dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym. Jej podstawowym założeniem jest usprawnianie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej, która wpływa w sposób istotny na osiąganie dojrzałości szkolnej. Metoda ta może być wykorzystywana w celu wyrównywania zaburzeń parcjalnych u dzieci w wieku szkolnym.
Modyfikacje MDS (Metody Dobrego Startu) nawzajem się uzupełniają, stanowiąc kolejne etapy pracy stymulacyjno-terapeutycznej, początkowo na materiale nieliterowym, a następnie na materiale obejmującym litery drukowane i pisane.
Struktura zajęć MDS jest następująca:
1. Zajęcia wprowadzające. 2. Zajęcia właściwe:
ćwiczenia ruchowe;
ćwiczenia ruchowo-słuchowe;
ćwiczenia ruchowo-słuchowo-wzrokowe. 3. Zajęcia końcowe.
Podczas zajęć wprowadzających dzieci koncentrują uwagę na rozpoczynających się ćwiczeniach, usprawniają niektóre funkcje psychomotoryczne, głównie motorykę, językowe oraz orientację w schemacie ciała i przestrzeni.
Podstawowa część zajęć to zajęcia właściwe. Zawierają trzy rodzaje ćwiczeń. Ćwiczenia ruchowe usprawniają motorykę dużą i małą, aktywizując analizator kinnestetyczno-ruchowy. Ćwiczenia ruchowo-słuchowe mają aspekt ruchowy i dźwiękowy (piosenka). W ćwiczenia te zaangażowane są dwa analizatory: kinestetyczno-ruchowy i słuchowy. Ćwiczenia ruchowo-słuchowo-wzrokowe mają aspekt ruchowy, dźwiękowy (piosenka) i wizualny (figura geometryczna, litera). Angażują trzy analizatory: kinestetyczno-ruchowy, słuchowy i wzrokowy.
Na zakończenie przeprowadzamy krótkie ćwiczenia relaksacyjne. Stosujemy zajęcia wyciszające, takie jak delikatny masaż, ćwiczenia logopedyczne-oddechowe i usprawniające artykulatory.
Do zajęć grupowych wchodzą dzieci i dorośli: nauczycielka (terapeutka) oraz osoby wspierające, np. rodzice, studenci.
Zajęcia grupowe najczęściej prowadzą dwie osoby: zawsze ta sama nauczycielka (terapeutka) i osoba towarzysząca, która może się zmieniać.
Zajęcia z dzieckiem przedszkolnym, prowadzone Metodą Dobrego Startu odbywają się w formie zespołowej. Ćwiczenia te mogą być prowadzone z całą lub połową grupy. Wybór wzorów, odrzucenie niektórych z nich (zbyt trudne), szybkość ich opracowania uzależniamy od poziomu rozwoju psychomotorycznego dzieci objętych ćwiczeniami. Warunkiem skuteczności stosowania tej metody jest dokładne wykonanie ćwiczeń. W pracy z dziećmi "ryzyka dysleksji" modyfikacja MDS "Od piosenki do literki - część l" może służyć utrwaleniu wybranych liter, np. tych które są często mylone ze względu na podobieństwo kształtu: b, d, p lub rzadko występujących, np. f, ł.
Krystyna Telus Przedszkole Nr 6 w Opocznie
|